Widząc paralotnie zadzieramy głowy i patrzymy w niebo. Widzimy spadochron i podczepionego do niego lotnika. Ale jak to wszystko działa? Poznajmy poszczególne części paralotni oraz zasady wprawienia jej w ruch. Paralotnia zaliczana jest do szybownictwa, inna nazwa to glajt lub parapent. Składa się ze skrzydła oraz uprzęży pilota, systemu hamowania (spadochron zapasowy) oraz różnych innych, dodatkowych urządzeń przydatnych podczas lotu, takich jak kompas, plecak, czy GPS. Istnieje także odmiana paralotni wzbogacona w silnik tzw.
motolotnia. Sterowania paralotnią polega na deformacji skrzydła za pomocą sterówek lub balansu ciałem. Prędkość waha sie między 20 a 60 km/h, nie są to więc prędkości ekstremalne, samo wrażenie bycia w powietrzu siedząc wygodnie i przyglądając się otoczeniu jest nie do opisania. Istnieją nowoczesne formy paralotni, dostosowane do innych warunków np. paralotnie górskie (zestaw górskich waży nawet 5 kg, aby nie obciążał wędrowca), paralotnie dostosowane do narciarstwa (umożliwiają przelatywanie nad przełęczami), czy do wózków.